NienkeNL.reismee.nl

Zuider Eiland

Hallo lieve mensen,

Eindelijk weer een verhaaltje vanuit de andere kant van de wereld. Heb inmiddels alweer aardig wat gereisd en gezien.

Na Te Anau ben ik nog 1 nachtje in Queenstown geweest, om vanuit daar de bus te pakken naar Wanaka. Wanaka is een plaatsje aan een heel mooi meer. De eerste middag dat ik daar was heb ik een planning gemaakt voor de komende week en had alles geboekt enzo. Heb die dag dus niet echt veel van het meer gezien. S avonds kwam ik toevallig John weer tegen, hij verbleef in hetzelfde hostel. We hebben samen mais gekookt en avond gegeten. Heel gezellig. Als het de volgende dag mooi weer zou zijn, wilden we een grote wandeling gaan doen van ong. 8/9 uur. Maar toen ik de volgende ochtend aan het ontbijt zat was het helaas slecht weer; regen en mist. Niet verstandig om de wandeling te gaan doen. John is doorgegaan, maar ik bleef nog een nachtje in Wanaka. Heb die dag ook niet veel gezien van het meer, helaas. De volgende dag zou ik de bus nemen richting het plaatsje Haast. Helaas had de buschauffeur niet zoveel haast want hij kwam ruim een uur te laat. Aangekomen in Haast mn hostel opgezocht en naar het informatie centrum voor wat info over de boottochten en wandelpaden. De boottochten gingen die dag niet door, omdat het er te hard waaide en er schenen helemaal geen wandelpaden te zijn. Toen heb ik maar een stuk langs de weg gewandeld want er was verder in Haast ook niets te doen. Toen ik op mn weg terug was kreeg ik een lift van een man en die zei dat er heel veel mooie wandelpaden zijn... Beetje jammer. De volgende ochtend heb ik me echt super erg verveeld, het hostel was namelijk ook erg saai. Of eigelijk was het meer een grote schuur. Nouja toen maar koffie gedronken in een cafeetje en wachten op de bus naar Fox Glacier. In Fox had ik maar 1 middag en een nacht want de ik zou ook alweer vroeg weggaan naar Franz Josef. Heb die middag een wandeling gemaakt door het bos naar een uitkijkpunt vanwaar ik de gletser goed kon zien. Mooi! In Franz Josef had ik drie nachten geboekt. Het hostel daar was echt heel fijn, met openhaard en grote keuken en een piano :) De middag dat ik aankwam heb ik een wandeling langs de rivier en door het bos gemaakt. Dacht dat ik bij de gletser uit zou komen, maar kwam uit bij een parkeerplaats, haha. Ik wilde die dag niet teveel wandelen want zou de volgende dag op de gletser gaan wandelen! Voor de rest die dag nog was gedaan en saaie dingen enzo. De volgende dag ging ik dus wandelen. Ze adviseerden om ' 3 dikke lagen' aan te doen. Oftewel ik stond klaar in zn beetje alle kleren die ik bij me had en kreeg nog een extra regenjas. SNIKHEET! Die dag was het echt heel mooi weer en uiteindelijk liep ik gewoon in mn t-shirtje en mn regenbroek haha. De wandeling begon in de valley, waar een grote rivier stroomt. Daarna door de berg op richting het ijs. Voordat we het ijs op gingen moesten we eerst spikes onder onze schoenen binden, zodat we goed grip hadden enzo. Was in het begin even gek om met die dingen te lopen. Je moet namelijk een beetje stampen, alsof je heel boos bentzegmaar. haha. Maar het was echt heel tof om daar op het ijs te lopen. We zijn ook nog door soort ijstunnels gegaan, heel blauw en nat haha. De wandeling duurde ongeveer 4 uur. Waren wat Nederlanders en we met hun gekletst enzo. Op een gegeven moment zei de Nederlandse vrouw tegen mij dat ze al 4 maanden zwanger was en ik dach echt waaaaaaat hoe idioot ben je dan om zn wandeling te gaan doen. Maargoed, alles is goed gegaan. En het was echt een super toffe ervaring om op een gletser te wandelen. Savonds kwam ik nog een vrouw tegen die ik al eerder ontmoet had. Ze is spaans, maar woont al een tijdje in Nederland. Maar het was voor ons allebei wat lastig om Nederlands te praten haha. Daar heb ik samen mee gegeten, heel gezellig. Na Franz Josef door naar Hokitika.Daar heb ik een maori ontmoet en en over het strand gelopen en dat was eigenlijk het enige wat ik gedaan heb daar. Oftewel door naar Punakaiki (jaa ik heb die namen ook niet verzonnen:P). Dat is een klein plaatsje aan de oh-zo-mooi westkust van NZ. Geen supermarkt, pinautomaat of eigenlijk was er niet eens een centrum. Mijn hostel lag een kilometer lopen vanaf de busstop. Die wandeling was al erg mooi. En mn hostel was ook heel leuk, heel gezellig en knus met een eigenaar die zelf brood bakte enzo. Uitzicht was fantastisch en de zonsondergang die avond was echt niet normaal mooi! Savonds ben ik met eennederlandse jongen en een engels vrouw naar een grot gelopen. Zaklampje mee. Er zaten daar een paar glowwormen, beestjes die lichtgeven (vraag me niet hoe) en als we onze lampen uitdeden leek t net of we onder een sterren hemel stonden, maar dan met groene lichtjes. Daarna zijn we nog in het cafe gaan poolen:) De volgende ochtend samen met de engelse naar de ' pancake rocks' gegaan. En ja de naam zegt het al rotsen die op (opgestapelde) pannekoeken lijken. Daarna terug naar mn hostel en nog genoten van het mooie weer. Om drie uur ging mn bus naar Nelson. Vanuit daar wilde ik het Abel Tasman National Park gaan bezoeken. Maar hoe en wat wist ik nog niet. En in Nelson kwam ik er ookniet achter. Dus besloot ik om terug te gaan naar Punakaiki. Ik wilde daar namelijk nog een wandeling doen en de blowholes zien, maar dat was er niet van gekomen. Toen ik er voor de tweede keer aankwam was het weer een stuk minder. Regen Regen Regen. Maar ik dacht ik wil toch iets doen dus in mn regenpakkie naar de pancake rocks, waar de zogenaamde blowholes te zien waren. Daarna opwarmen in mn hostel en gekletst met de mensen daar. De volgende ochtend was het weer eigenlijk niet zoveel beter en heb ik nog niets gedaan daar haha. Ik had nog wel een Nederlandse jongen ontmoet en hij vroeg waar ik vandaan kwam. Dus ik zei doetinchem.. Doetinchem?? Ik vroeg nog ken je dat.. maar hij zei nee echt daar woon ik ook. Haha echt bizar; de wereld is klein! De volgende dag terug naar Nelson en ik wist nog steeds niet wat ik daarna wilde doen. Dus ben die ochtend daarop vroeg opgestaan en naar het informatiecenturm gegaan. Het werd me aangeraden om eerst een stuk met de bus te gaan, daarna met de watertaxi verder het park in, afgezet te worden op een strand en dan terug wandelen en met de bus weer terug. Nou klonk wel goed dus dat heb ik dan ook gedaan. Helaas was het wel ontzettend veel gehaast. De watertaxi was echt nice, we vlogen eerder over het water dan dat we vaarden. De wandeling zelf viel wat tegen, maar het uitzicht was weer prachtig. 'S avonds helemaal moe. Optijd naar bed dus. Naar Nelson door naar Picton, waarvanuit ik de veerboot zou nemen naar het Noorder eiland. Ik was alleen te laat met het boeken van de veerboot en moest een dag daar blijven. Wat totaal geen ramp was! Heb een boottocht geboekt en werd afgezet op een heel mooi strand met alleen een restaurant/lodge en verder alleen natuur. Heb daar een heerlijk stuk zalm gegeten en genoten van het mooi weer. Lekke met een boekje in de zon. Daarna weer terug met de boot. Dat was sowieso de chilste dag die ik gehad heb in NZ. :)

En nu zit ik in Wellington en weet nog niet precies wat ik hier allemaal wil doen. Heb niet zo heel lang meer (2 weken en dan ben ik weer thuis!!) Maargoed dat zien we morgen allemaal wel weer.

Kijk er naar uit om jullie allemaal weer te zien. Begin toch al wel een beetje af te tellen nu.

Nou tot snel,

Heel veel liefs!

Reacties

Reacties

ditte

Hi Nienke
Ga je ons een mooie Diashow laten zien in Doetinchem ( of all places)
verheug me dr op ,geniet ajb van de wereldreis, voor je t weet zit je weer in de tredmill hiero xxx

Jose

Hoi Nienk,
Leuk weer zoveel van je te horen.
Ben net als Ditte ook benieuwd naar de foto's.
Geniet nog maar flink van deze laatste weken!
Liefs Jose

Floor

Weer een fantastisch verhaal. Geniet nog even van deze geweldige ervaring.

x Floor

Gerda.

Hoi Nienke.
Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven.
Geniet er nog even van ,het is zo voorbij.
Ik vind het knap,wat jij allemaal in je uppie doet,geweldig
Heel veel plezier nog
Liefs Gerda
,

jarle

je gelooft het vast niet maar jajaa ik lees je verhalen nog steeds!, elke keer vind ik het echt vet leuk om je verhalen te lezen. ben wel echt jaloers...
gr jarle

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active